Van concept naar uitwerking.

Ik kreeg van Graphic Matters de opdracht een activistische typografische poster te ontwerpen over een wereldprobleem. Ik koos het onderwerp vapen en deed onderzoek naar een passende typografische aanpak. Mijn gekozen slogan, passend bij het concept, is: “De ontzichtbare dood”.

Onderzoek concept + moodboard

Ik begon met onderzoek naar vapen, waarop ik mijn slogan “De ontzichtbare dood” baseerde. Jongeren onderschatten vaak de lange termijngevolgen en blijven vapen vanwege verslavende stoffen, wat later tot gezondheidsproblemen kan leiden.

Voor het ontwerp maakte ik eerst een moodboard, waarin ik een rokend/vervagend effect wilde ontwikkelen dat past bij het concept.

Na het maken van het moodboard onderzocht ik andere typografische posters, met aandacht voor kleur en lettertype. Uiteindelijk koos ik voor rood en een vervaagd font.

Poster voorstellen

Na het onderzoek naar andere typografische posters ben ik zelf begonnen met het ontwerpen van mijn posters (zie beelden hieronder).

Gekozen Poster

Uiteindelijk koos ik deze poster (zie beeld hieronder) omdat hij het beste bij mijn concept past. Ik maakte enkele letters rood om de aandacht te trekken en het activistische thema te benadrukken.